GO! De Leefschool Oosterzele

Ik, jij = samen wij!

Leefgroepen

GO! de Leefschool bestaat uit verschillende leefgroepen waarin kinderen van twee leeftijden met elkaar samenwerken onder begeleiding van één of twee begeleiders. De kinderen zitten telkens gedurende twee schooljaren bij eenzelfde juf/meester.

Leefgroep 1: de Schelpjes en Pareltjes

Peuters en 1e kleuterklas

Bij de schelpjes en pareltjes ontdekken de allerjongste leefscholertjes een heel nieuwe wereld. Zoals alle schelpjes op het strand verschillen, zo hebben ook onze schelpjes en pareltjes hun eigen identiteit en noden. Wij bieden elk kind de kans om zijn unieke persoonlijkheid te ontplooien. En één ding krijgen ze allemaal: een veilige en geborgen omgeving, een knuffel en een reikende hand.

Leefgroep 1 GO! de Leefschool Oosterzele
Leefgroep 2 GO! de Leefschool Oosterzele

Leefgroep 2: de Kikkertjes en Schildpadjes

2e en 3e kleuterklas

De kikkertjes

Wij, kikkertjes, leven zowel in het water als op het land. Soms willen we de wereld ontdekken en verlaten we onze vertrouwde poel. Op onze ontdekkingstochten willen we al veel leren en weten en daar maken we sprankelende projecten over. En als het te spannend wordt, kunnen we gelukkig altijd naar onze vertrouwde vijver terugkeren, met een heleboel ervaringen en kennis op zak.

De schildpadjes

Nieuwsgierig als we zijn, steken we graag overal waar het veilig is, ons kopje naar uit. Wij verkennen graag onze dichte omgeving, op het land maar ook in het water! Elk schildpadje kan op zijn eigen tempo op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen. Zo verslaan wij zelfs met ons schild de stoerste ridders, kunnen wij gigantische dino’s de baas en worden wij betoverd door twinkelende feetjes. De schildpadjes laten hun fantasie de vrije loop en staan dag in dag uit vol verwondering.

Leefgroep 3: de Zeepaardjes en Maanvisjes

1e en 2e leerjaar

Als mooie zeedieren verkennen we rustig onze omgeving en laten ons traag maar zeker meedrijven door de stromingen om ons heen. We leren graag van en met elkaar en zoeken op eigen tempo onze ’ik’ binnen de groep.

Wij houden van gevarieerde kleurtjes en vormen en breiden deze meer en meer uit. Binnen de grote oceaan zijn wij op onze manier een opvallende aanwezigheid en deinen wij niet terug voor wat op ons afkomt!

Leefgroep 3 GO! de Leefschool Oosterzele
Leefgroep 4 GO! de Leefschool Oosterzele

Leefgroep 4: de Gekko's en Stokstaartjes

3e en 4e leerjaar

De Stokstaartjes

In leefgroep 4 staan wij net zoals stokstaartjes recht overeind. We nemen met grote ogen waar, observeren en onderzoeken. We voelen ons veilig in de groep en leren onze rol hierin ontdekken. Vanuit een basis, ons warm nest, ondernemen we de tocht naar een wijdere, complexe wereld en wat we tot nu toe geleerd hebben, toetsen we ongedwongen af aan een ruimere realiteit.

“Hakuna matata” is ons motto, de theorie én filosofie van de stokstaartjes: “Maak je geen zorgen, wees gelukkig en geniet!”

De Gekko’s

Net zoals echte gekko’s passen we ons snel aan nieuwe omgevingen aan. Wij zijn niet bang voor het onbekende. Integendeel, we gaan er net naar op zoek! Niets houdt ons tegen om onze reeds verworven kennis te toetsen aan de werkelijkheid en nieuwe ervaringen op te doen. Wij Gekko’s kruipen overal op, over en onder om toch maar niets te missen van alles wat de wereld ons te bieden heeft.

Iedereen voelt zich thuis in onze kleurrijke en knusse biotoop.  Wanneer we eens bang zijn voor fouten of mislukkingen, laten we ons staartje los. Maar dat groeit erg snel weer aan, want wij gekko’s weten dat het niet erg is om fouten te maken.

Leefgroep 5: de Griffioenen

5e en 6e leerjaar

Als oudsten van de school hebben wij als belangrijkste rol ‘wijs’ en verantwoordelijk te zijn voor alle andere jongere kinderen. We zijn een grijpvogel en grijpen in waar we kunnen.

Met ons lijf als leeuw zijn we sterk en bieden we hulp waar nodig. Onze adelaarsogen en -vleugels helpen ons om alles in het oog te hebben en snel ter plaatse te zijn, waar dan ook. Onze spitse paardenoren horen alles, zowel goed als kwaad, waardoor we snel, juist en doelgericht kunnen reageren.

We houden ervan om te waken over kostbare zaken zoals schoolmateriaal, eigen en ook andermans spullen. Hiervoor dragen we zorg.

Kortom, wij griffioenen, staan als symbool voor de heerschappij van 2 werelden: land en lucht. We beschermen ieder wezen dat zich in ons schoolrijk bevindt. Of het nu een parel, een schelpje, een kikker, een schildpad, een gekko of een stokstaart is!

Leefgroep 5 GO! de Leefschool Oosterzele