De Leefschool bestaat uit verschillende leefgroepen waarin kinderen van twee leeftijden met elkaar samenwerken onder begeleiding van één of twee begeleiders. De kinderen zitten telkens gedurende twee schooljaren bij eenzelfde juf/meester.
Dit unieke systeem van de leefgroepen zorgt ervoor dat:
- jongere kinderen zien waarmee oudere kinderen bezig zijn waardoor ze een spontane belangstelling voor bepaalde activiteiten ontwikkelen.
- kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de klas zitten, wat het meest de veilige thuissituatie benadert.
- oudere kinderen jongere helpen.
- dat kinderen leren hulp aanvaarden, maar ook dat ze leren hulp geven omdat ze evolueren van de jongsten naar de oudsten van de leefgroep.
- de kinderen dit proces enkele malen kunnen doormaken waardoor ze hun vaardigheden steeds kunnen uitbreiden.
- de begeleider langer op stap is met dezelfde kinderen. Dit zorgt ervoor dat de leerlingen en de begeleider elkaar door en door kennen. Zo kan men uitstekend inspelen op elkaar.
Indeling van de leefgroepen
Elke leefgroep heeft een eigen naam met een eigen symbool.
Leefgroep 1 waarin peuters en kleuters uit de 1ste kleuterklas samenleven:
– Schelpjes en Pareltjes
Leefgroep 2 waarin kleuters uit de 2de en 3de kleuterklas samen onderweg zijn:
– De Kikkertjes en Schildpadjes
Leefgroep 3 bestaat uit 2 groepen van het 1ste en 2de leerjaar:
– De Zeepaardjes en de Maanvisjes
Leefgroep 4 bestaat uit 2 groepen van het 3de en 4de leerjaar:
– De Gekko’s en de Stokstaartjes
Leefgroep 5 bestaat uit 1 groep van het 5de en 6de leerjaar:
– De Grifioenen
Voorstelling van de leefgroepen
De schelpjes
Hoor je de zee ruisen ? Vind je een schat in de zandbak?
In onze Schelpjesklas ontdekken de allerjongste Leefscholertjes een heel nieuwe wereld. Strandgapertjes, kokkeltjes, goudkammetjes of wenteltrapjes, zoals alle schelpjes op het strand verschillen, zo hebben ook onze Schelpjeskinderen hun eigen identiteit en noden.
Wij bieden elk kind de kans om zijn unieke persoonlijkheid te ontplooien. En één ding krijgen ze allemaal: een veilige en geborgen omgeving, een knuffel, een reikende hand.
De infobrochure voor de jongste kleuters kan je hier downloaden.
De pareltjes
Wenteltrapjes, oesters met een mooie parel erin, … Zoals alle schelpjes en pareltjes verschillen schelpjes- en pareltjeskinderen.
De infobrochure voor de jongste kleuters kan je hier downloaden.
De kikkertjes
Welkom in de leefwereld van de kikkertjes!
Wij, kikkertjes, leven zowel in het water als op het land. Soms willen we de wereld ontdekken en verlaten we onze vertrouwde poel. Op onze ontdekkingstochten willen we al veel leren en weten en daar maken we sprankelende projecten over. En als het net een ietsiepietsie té spannend
wordt, kunnen we gelukkig altijd naar onze vetrouwde vijver terugkeren, met een heleboel ervaringen en kennis op zak.
De schildpadjes
Welkom jonge leefscholers! Wij zijn de schildpadjes van leefgroep 2!
Nieuwsgierig als we zijn, steken we graag overal waar het veilig is, ons kopje naar uit. Wij verkennen graag onze dichte omgeving, op het land maar ook in het water! Elk schildpadje kan op zijn eigen tempo op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen. Zo verslaan wij zelfs met ons schild de stoerste ridders, kunnen wij gigantische dino’s de baas en worden wij betoverd door twinkelende feetjes. De schildpadjes laten hun fantasie de vrije loop en staan dag in dag uit vol verwondering.
De Maanvisjes & Zeepaardjes
Als mooie zeediertjes verkennen we rustig onze omgeving en laten ons traag maar zeker meedrijven door de stromingen om ons heen. We leren graag van en met elkaar en zoeken op eigen tempo ons ’ik-je’ binnen de groep.
Wij houden van gevarieerde kleurtjes en vormen en breiden deze meer en meer uit. Binnen de grote oceaan zijn wij op ons manier een opvallende aanwezigheid en deinen wij niet terug voor wat op ons af komt!
De Stokstaartjes
In leefgroep 4 staan wij net zoals de stokstaartjes recht overeind. We nemen met grote ogen waar, we observeren en we onderzoeken. Met opgeheven hoofd, waakzaam en alert naar wat is en naar wat nog komen zal. We voelen ons veilig in de groep en leren onze rol hierin ontdekken.Vanuit een basis, ons warm nest, ondernemen we de tocht naar een wijdere, complexe wereld en wat we tot nu toe geleerd hebben, toetsen we ongedwongen af aan een ruimere realiteit.
“Hakuna matata” is ons motto, de theorie én filosofie van de stokstaartjes: “Maak je geen zorgen, wees gelukkig en geniet!”
De Gekko’s
Net zoals echte gekko’s passen we ons snel aan nieuwe omgevingen aan. Wij zijn niet bang voor het onbekende. Integendeel, we gaan er net naar op zoek! Niets houdt ons tegen om onze reeds verworven kennis te toetsen aan de werkelijkheid en nieuwe ervaringen op te doen. Wij Gekko’s kruipen overal op, over en onder om toch maar niets te missen van alles wat de wereld ons te bieden heeft.
Iedereen voelt zich thuis in onze kleurrijke en knusse biotoop. We vormen een hechte familie waarbinnen ieder zichzelf kan zijn. Wanneer we eens bang zijn voor fouten of mislukkingen, laten we ons staartje los. Maar dat groeit erg snel weer aan, want wij gekko’s weten dat het niet erg is om fouten te maken. Wij leren uit onze foutjes!
De Griffioenen
Wij van leefgroep 5 zijn de griffioenen.
Als oudsten van de school (5 de en 6 de leerjaar) hebben wij als belangrijkste rol ‘wijs’ en
verantwoordelijk te zijn voor alle andere jongere kinderen. We zijn een grijpvogel en grijpen in waar we kunnen.
Met ons lijf als leeuw zijn we sterk en komen we ter hulp waar nodig. Onze adelaarsogen en -vleugels helpen ons om alles in het oog te hebben en snel ter plaatse te zijn, waar dan ook. Onze spitse paardenoren horen alles, zowel goed als kwaad, waardoor we snel, juist en doelgericht kunnen reageren.
We houden ervan om te waken over kostbare zaken zoals schoolmateriaal, eigen en ook andermans spullen. Hiervoor dragen we zorg.
Kortom, wij griffioenen, staan als symbool voor de heerschappij van 2 werelden: land en lucht. We beschermen ieder wezen dat zich in ons schoolrijk bevindt. Of het nu een parel, een schelpje, een kikker, een schildpad, een gekko of een stokstaart is!